RATB consideră că Ghencea nu are nevoie de transport civilizat

08.09.2011

 

        Cam aşa s-ar traduce limbajul de lemn al R.A.T.B. în ceea ce priveşte transportul în comun din Cartierul Ghencea. Evident, nimeni de acolo nu realizează (sau nu vrea) că vreo 75% din călătorii respectivi vin din Drumul Taberei, cartier care are foarte puţine ieşiri spre centru. Această sesizare a fost trimisă la 11.08.2011:

 

Doresc sa va readuc in discutie problema transportului spre Cartierul Ghencea prin Cal. 13 Septembrie si Bd. Ghencea. Dupa ce timp de 4 ani aceasta relatie a fost cu succes deservita de linia 11, din decembrie 2010 s-a hotarat, probabil dintr-o preocupare insuficienta a Regiei fata de satisfacerea nevoilor calatorilor, modificarea acestui traseu, tronsonul in cauza ramanand a fi deservit doar de linia 47, linie cu un interval de circulatie foarte mare si care nu era – si nu este nici in prezent – afisat in vreo statie de pe parcurs (desi acest lucru este obligatoriu prin Ordinul 972/2007 al Ministerului Transporturilor (publicat in Monitorul Oficial al Romaniei , Partea I, Nr. 807/27.XI.2007), Anexa 1, Sectiunea a 4-a, art. 31: ,,Operatorii de transport/transportatorii autorizati vor efectua serviciul de transport public local de persoane prin curse regulate cu respectarea urmatoarelor obligatii: [...] alin. 5. in statiile din programul de circulatie, sa asigure afisarea traseului, a intervalului de succedare a curselor, precum si a hartilor simplificate cu indicarea traseelor si statiilor pentru informarea publicului calator”). Motivele expuse mai sus au facut – si fac in continuare - linia 47 neatractiva pentru calatori, mai ales in conditiile unui traseu total opus fluxurilor de calatori din zona.

Dupa mai multe sesizari facute de calatorii din zona, la 19.06.2011 a fost introdusa linia 34 spre terminalul Ghencea. Dupa 3 saptamani si linia 34 a fost desfiintata, ba, mai mult, a fost marit si intervalul de succedare al liniei 47 (de la 19 la 26 de minute la ora de varf si de la 26 la 38 de minute in afara orelor de varf), ceea ce face ca linia 47 sa fie total nerentabila in conditiile de fata! Atat autobuzele liniei 173, cat si cele ale liniei 385 circula in prezent cu un grad foarte mare de incarcare, din cauza lipsei unei alternative in zona Bd. Ghencea si Cal. 13 Septmbrie, ceea ce pune probleme si calatorilor din zonele unde nu pot fi asigurate alternative (de ex. Str. Mihail Sebastian pentru linia 173 si zona Pietei Arsenalului pentru linia 385), autobuzele ajungand in aceste zone foarte aglomerate cu calatorii din zona Ghencea.

In ciuda numeroaselor solicitari, RATB refuza cu desavarsire sa asigure transport civilizat calatorilor din zona Bd. Ghencea si Cal. 13 Septembrie. Va propun modificarea traseului liniei 27 astfel incat aceasta sa circule pe traseul Ghencea – Bd. Ghencea – Cal. 13 Septembrie – Sos. Progresului – Str. Dr. C-tin. Istrate – Bd. Marasesti apoi traseul actual spre Complex R.A.T.B. Titan. In prezent, linia 27 este dublata pe peste 97% din traseu de linia 23 (tronsonul cuprins intre Complex R.A.T.B. Titan si intersectia Str. 11 Iunie cu Bd. Regina Maria). Tronsonul cuprins intre Str. 11 Iunie si Piata Unirii genereaza foarte putini calatori pentru linia 27.

Prin aceasta modificare de traseu, calatorii actuali NU vor fi afectati, intrucat:

- legatura intre Complex R.A.T.B. Titan si statiile amplasate pe Str. 11 Iunie este oricum asigurata de linia 23;

- transbordarea la linia 32 spre Cartierul Rahova – daca se doreste neaparat utilizarea liniei 27 – se poate face la intersectia Sos. Progresului cu Cal. Rahovei;

- din statiile liniei 27 exista legaturi mult mai rapide spre Piata Unirii: din Cartierul Titan se pot folosi statiile de metrou (Anghel Saligny, Nicolae Teclu, 1 Decembrie 1918, Nicolae Grigorescu, Dristor 1); din statia Posta Vitan se pot folosi liniile de autobuz 123 si 124; din statia Bd. C-tin. Brancoveanu se pot folosi liniile 312 si 313; de la Parcul Carol I se pot folosi liniile 7 si 232.

            Infrastructura de pe tronsonul Ghencea – Parc Carol este complet modernizata. In plus, tronsoanele cele mai aglomerate din punctul de vedere al traficului rutier (Sos. Progresului, Cal. 13 Septembrie, Bd. Ghencea) cuprind linie complet separata de traficul rutier, ceea ce face ca tramvaiele sa nu fie afectate de blocajele in traficul auto.

Prin aceasta modificare de traseu s-ar asigura posibilitatea unor legaturi mult mai rapide (aprox. 30 de minute) intre Ghencea si Piata Unirii (cu transbordare la linia 32) si intre Ghencea si Cartierul Berceni (aprox. 40 de minute, cu transbordare la linia 11). In prezent, legatura directa intre Ghencea si Piata Unirii este asigurata de linia 385, a carei circulatie este frecvent perturbata de traficul aglomerat din Cal. 13 Septembrie, Splaiul Independentei si Bd. Unirii, iar legatura directa intre Ghencea si Berceni nu exista.

            Aceasta modificare ar crea si conditii mai bune de circulatie pentru liniile 7 si 32, intrucat ar mai fi redus numarul de vehicule care sosesc in terminalul Piata Unirii, terminal cu mult subdimensionat traficului actual si care nu este prevazut cu facilitati pentru conducatorii de tramvai si nici cu linie de stocare. In schimb, terminalul Ghencea este prevazut cu grupuri sanitare si ofera posibilitatea depasirii unor tramvaie defecte / inaintate in mers.

            In plus, s-ar putea micsora numarul de autobuze pentru liniile de autobuz 173 si 385, iar autobuzele astfel obtinute ar putea fi folosite la suplimentarea altor trasee (de exemplu 302) care au ramas cu un numar foarte mic de vehicule in urma deciziei de renuntare la autobuzele Rocar de Simon si Daf in traficul urban.

            Pentru parcul circulant s-ar putea asigura foarte usor tramvaie, avand in vedere ca unitati precum Depoul Militari si Depoul Dudesti au coeficienti de utilizare a parcului foarte redusi, dupa cum se arata chiar in Raportul de Activitate pe anul 2010 al RATB. Conform documentului amintit, Depoul Militari are un CUP de 60,69 %, iar Depoul Dudesti de 66,40 %. In ceea ce priveste Depoul Militari, avand in vedere reducerile de parc facute din 2010 pana in prezent (nu toate justificate, de exemplu intervalul de succedare de 21 de minute pentru linia 25 in zilele nelucratoare este de-a dreptul o bataie de joc, avand in vedere ca acest traseu reprezinta singura legatura rapida dintre vestul orasului si zona de sud), dar si neasigurarea de piese de schimb, acest coeficient a scazut.

Pentru prelungirea traseului ar fi nevoie de maxim 7 tramvaie, care ar putea fi obtinute usor de la Depoul Militari, depou cu un coeficient de utilizare a parcului foarte redus.

 

    Răspunsul a fost, evident, total paralel cu subiectul, un copy-paste al altor răspunsuri similare, făcut de nişte oameni pe care nu îi mai pot califica decât ca incompetenţi (ca să nu zic proşti). Această bătaie de joc a sosit cu numărul de înregistrare 32826/07.09.2011.

    In legatura cu mesajul dumneavoastra din data de 11.08.2011, va comunicam urmatoarele:

    Linia 11 de tramvaie a fost reinfiintata dupa finalizarea lucrarilor pe Sos. Oltenitei si in zona terminalului ROMPRIM, insa, din cauza lucrarilor care se executau la Pasajul Basarab, am fost nevoiti sa modificam traseul traditional al acesteia, de la intersectia Sos. Progresului / Calea 13 Septembrie, prin Calea 13 Septembrie pana la terminalul „Ghencea”. Dupa ce au fost indeplinite conditiile de circulatie pe B-dul G-ral Vasile Milea, Sos. Orhideelor si Calea Giulesti, am revenit cu linia 11 pe traseul traditional, tinand cont ca pe adresa Regiei au sosit, intre timp, multe solicitari in acest sens.

    Modificarea traseului liniei 27 ar creea nemultumiri beneficiarilor actuali din cartierul Titan, care doresc sa calatoreasca pana la Piata Unirii. Linia 23 functioneaza doar provizoriu pe B-dul Theodor Pallady pana la „Complex RATB Titan”, din cauza lucrarilor de reabilitare a caii de rulare de pe Str. Liviu Rebreanu. Dupa finalizarea lucrarilor, linia va reveni pe traseu de baza, la „Poarta Faur 4”.

    Precizam ca in perioada cand linia 34 a functionat la Ghencea, cererea de transport a fost inferioara ofertei, tramvaiele fiind utilizate de calatori pe B-dul Ghencea si Calea 13 Septembrie in proportie de maximum 20% din capacitate, ceea ce a condus la generarea unor costuri superioare incasarilor.

    In aceste conditii, consideram ca, pentru moment, nu este oportuna cresterea ofertei de transport pe arterele mentionate, B-dul Ghencea si Calea 13 Septembrie.

 

    Sublinierea îmi aparţine. Cum poate fi rentabil un traseu care nu a fost popularizat şi care este total contrar fluxurilor de călători? Să ne aducem aminte că R.A.T.B. a mai încercat să asigure legături între Ghencea şi Gara Basarab, toate fiind lipsite de randament. În schimb, se încăpăţânează să nu asigure nimic spre sudul oraşului! În rest, este acelaşi mod de a spune ,,ni se rupe, luaţi-vă maşină dacă nu vă convine". În fapt, poate ar trebui să fim mulţumiţi de cele 26 - 38 de minute dintre două tramvaie ale liniei 47, ţinând cont că alte zone - precum Aviaţiei - beneficiază de transport... o dată la 31 de minute. Aşteptăm cu interes ca traseele să ajungă la 3 curse pe zi, nu cred că suntem departe de această situaţie.

    Revenind la traseele din Cartierul Ghencea, am solicitat Consiliului General al Municipiului Bucureşti să îmi pună la dispoziţie hotărârea prin care a fost modificat traseul liniei 34, hotărâre obligatorie pentru asemenea modificări. Solicitarea a fost înregistrată electronic la 08.09.2011, ora 8:36.

 

    Doresc sa imi trimiteti o copie a actului normativ prin care s-a dispus desfiintarea liniei de tramvaie 34 si inlocuirea ei - partial - cu traseul 1.

    Conform Legii 92/2007, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I nr. 262 din 19/04/2007, articolul 4, alin. (1), litera c) ,,Este considerat serviciu de transport public local de persoane prin curse regulate transportul public care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii: [...]se executa pe rute si cu programe de circulatie prestabilite de catre consiliul local, consiliul judetean sau Consiliul General al Municipiului Bucuresti". Tototdata, articolul 16, alin. (1) precizeaza ,,Consiliile locale, consiliile judetene, precum si Consiliul General al Municipiului Bucuresti sunt obligate sa asigure, sa organizeze, sa reglementeze, sa coordoneze si sa controleze prestarea serviciilor de transport public desfasurat pe raza administrativ-teritoriala a acestora[...]"

    Avand in vedere prevederile legii mai sus amintite, s-ar impune existenta unei hotarari a Consiliului General pentru modificarea traseelor in cauza, aceasta solutie fiind aplicata si in celelalte municipii in care isi desfasoara activitatea societati de transport local (de ex. Sibiu, Piatra Neamt, Ploiesti).

 

    În viitorul apropiat, mă voi mai adresa şi R.A.T.B..

 

<< Înapoi la pagina principală a campaniei

 

Prezentarea depourilor

SECŢIUNE ÎN CONSTRUCŢIE

URAC - Uzina de Reparaţii ,,Atelierele Centrale"

Tramvaie: Alexandria, Bucureştii-Noi, Colentina, Dudeşti, Giurgiului, Militari, Titan, Victoria

Troleibuze: Berceni, Bucureştii-Noi, Bujoreni, Vatra Luminoasă

Autobuze: Alexandria, Floreasca, Ferentari, Militari, Nordului, Obregia, Pipera, Titan

Altele