Ce propunem: linia 27 în Ghencea!
12.03.2011
Având în vedere direcţiile spre care se îndreaptă majoritatea călătorilor, cea mai bună soluţie ar fi o linie de tramvai între Ghencea şi Piaţa Unirii. Totuşi, având în vedere încăpăţânarea R.A.T.B. de a menţine un coeficient de utilizare a parcului (CUP) destul de mic la tramvaie, singura soluţie realizabilă în acest moment este modificarea traseului 27, astfel încât acesta să circule între Complex R.A.T.B. Titan şi Ghencea. Modificarea traseului de la intersecţia Bd. Mărăşeşti cu Str. 11 Iunie şi Str. Dr. C-tin. Istrate prin Str. Dr. C-tin. Istrate, Şos. Progresului, Cal. 13 Septembrie, Bd. Ghencea este uşor realizabilă, iar acest ,,nou" tronson beneficiază de linie separată de traficul auto pe 90% din distanţă, astfel că nu va cauza blocaje şi întârzieri în circulaţia tramvaiului 27 pe restul traseului, ne-existând puncte în care traficul să fie blocat frecvent (precum intersecţia de la Piaţa Danny Huwe).
Astfel, propunem ca traseul 27 să aibă următoarea rută:
Complex R.A.T.B. Titan, Bd. Theodor Pallady, Bd. Camil Ressu, Cal. Dudeşti, Pasajul Mărăşeşti, Bd. Mărăşeşti, Str. Dr. C-tin. Istrate, Şos. Progresului, Cal. 13 Septembrie, Bd. Ghencea, Terminal Ghencea.
Nr. crt. | Denumire staţie | Artera | Dist. faţă de staţia precedentă | Legături |
Timp estimat de parcurs * oră norm. / vârf |
1. | Complex RATB Titan | Bd. Th. Pallady | - | 19, 40, 246 |
- |
2. | Chimopar | Bd. Th. Pallady | 290 m | 19, 40 | 1 / 1 |
3. | Policolor | Bd. Th. Pallady | 540 m | 19, 40, M3 | 2 / 2 |
4. | Stirom | Bd. Th. Pallady | 260 m | 19, 40 | 1 / 1 |
5. | IOR 2 | Bd. Th. Pallady | 460 m | 19, 40 | 1,5 / 1,5 |
6. | Ozana | Bd. Th. Pallady | 480 m | 19, 40 | 2 / 3 |
7. | Bd. 1 Decembrie 1918 | Bd. Th. Pallady | 320 m | 19, 40, M3 | 1,5 / 2 |
8. | Dumbrava Nouă | Bd. Th. Pallady | 480 m | - | 2 / 2 |
9. | Piaţa Titan | Bd. Camil Ressu | 410 m | 102, M1, M3 | 3 / 4 |
10. | Ilioara | Bd. Camil Ressu | 430 m | 102 | 1,5 / 1,5 |
11. | Fizicienilor | Bd. Camil Ressu | 310 m | 102 | 2 / 2 |
12. | Voluntarilor | Bd. Camil Ressu | 360 m | - | 2 / 2 |
13. | Liviu Rebreanu | Bd. Camil Ressu | 380 m | 19, 23 | 3 / 3,5 |
14. | Dristorului | Bd. Camil Ressu | 440 m | 19, 23, M1, M3 | 2,5 / 3,5 |
15. | Şos. Mihai Bravu | Bd. Camil Ressu | 250 m | 19, 23, 34, 135, 181, 634 | 2 / 3 |
16. | Depoul Dudeşti | Cal. Dudeşti | 450 m | 23, 34 | 2 / 2 |
17. | Policlinica Vitan | Cal. Dudeşti | 450 m | 23, 34 | 2 / 2 |
18. | Poşta Vitan | Bd. Octavian Goga | 430 m | 19, 23, 34, 123, 124 | 3 / 3 |
19. | Nerva Traian | Bd. Octavian Goga | 220 m | 19, 23, 133 | 1,5 / 1,5 |
20. | Pasajul Mărăşeşti | Bd. Mărăşeşti | 860 m | 23, 312 | 3 / 4 |
21. | Bd. Dimitrie Cantemir | Bd. Mărăşeşti | 380 m | 23, 312, 313, 381 | 3 / 3 |
22. | Parcul Carol I | Bd. Mărăşeşti | 720 m | 23 | 3 / 3 |
23. | Autogara Filaret | Str. Dr. C-tin. Istrate | 710 m | 7, 232 | 3 / 3 |
24. | Şos. Viilor | Str. Dr. C-tin. Istrate | 380 m | 7, 11, 25, 173, 232 | 2 / 2 |
25. | Spătarul Preda | Şos. Progresului | 690 m | 11, 25 | 3 / 3,5 |
26. | Cal. Rahovei | Şos. Progresului | 740 m | 8, 11, 25, 32, 173 | 3 / 3 |
27. | Inox | Şos. Progresului | 290 m | 8, 11, 25 | 1,5 / 1,5 |
28. | Cal. 13 Septembrie | Şos. Progresului | 580 m | 8, 11, 25, 47, 122, 226, 385 | 2 / 2 |
29. | Mihail Sebastian | Cal. 13 Septembrie | 490 m | 47, 122, 173, 226, 385 | 2 / 3 |
30. | Petre Ispirescu | Cal. 13 Septembrie | 490 m | 47, 96, 122, 139, 173, 226, 302, 385, 427, 453, 635 | 3 / 3 |
31. | Cimitirul Ghencea | Bd. Ghencea | 590 m | 47, 122, 173, 385, 635 | 2 / 2 |
32. | Ghencea | Terminal Ghencea | 560 m | 41, 47, 122, 126, 173, 185, 221, 385, 427, 453, 635 | 2 / 2,5 |
Total: | 32 staţii / sens |
Interstaţia medie: |
451, 25 m |
Timp total pe semicursă: |
66 min / 76 min |
*) inclusiv timpul alocat urcării şi coborârii călătorilor în staţie
Lungime traseu complet (inclusiv buclele de întoarcere): 29,22 km cale simplă. Viteza comercială (nu s-a ţinut cont de staţionările la cap de linie): 13,12 km/h / 11,40 km/h.
Tipul zilei |
Interval mediu de succedare propus [min] / Nr. vehicule propus |
||||
între orele 5 şi 8 | între orele 8 şi 13 | între orele 13 şi 18 | între orele 18 şi 21 | între orele 21 şi 0 | |
Zi lucătoare | 8 / 19 ture | 9 / 16 ture | 11 / 14 ture | 9 / 17 ture | 15 / 10 ture |
Zi nelucrătoare | 15 / 10 ture | 10 / 15 ture | 10 / 15 ture | 10 / 15 ture | 22 / 7 ture |
Din numărul maxim de 19 ture, propunem să se asigure 12 ture de către Depoul Titan şi 7 ture de către Depoul Alexandria. La ora actuală, Depoul Alexandria are un parc circulant de 73 de tramvaie pentru un necesar maxim de 51 de tramvaie (CUP = 69%). Astfel, s-ar putea asigura cele 7 vehicule, rezultând un număr maxim de 58 de tramvaie din 73, rezultând cu CUP de 79,5 % pentru parcul Depoului Alexandria.
Avantaje:
- pentru călători:
- o mai bună deservire a Bd. Ghencea şi Cal. 13 Septembrie, cu reducerea timpului de transport între Ghencea şi Şos. Progresului la maxim 10 minute datorită vitezei de circulaţie mai mari a tramvaielor, ca urmare a separării complete a căii de rulare de traficul auto
- scurtarea duratei parcurgerii distantelor între Cartierul Drumul Taberei şi cartierele Rahova şi Berceni şi Piaţa Unirii, prin transbordare facilă la 8 (staţia Inox), 32 (staţia Cal. Rahovei) sau 11 (staţia Inox). Astfel, distanţa dintre Ghencea şi Piaţa Unirii se poate parcurge în numai 30 de minute chiar şi la oră de vârf, cu mult mai puţin decât parcurgerea aceleiaşi rute cu autobuzul 385
- crearea unor noi legături de transport, între Cartierul Drumul Taberei şi Autogara Filaret, Cartierul Vitan, zona Dristorului şi Cartierul Titan
- creşterea confortului călătorilor şi scăderea aglomeraţiei din autobuzele ce circulă pe Bd. Ghencea
- reducerea poluării în zonă
- pentru R.A.T.B.:
- creşterea numărului de călători
- posibilitatea asigurării unei fluenţe mult mai bune pe traseele 7 şi 32, ca urmare a ,,eliberării" buclei de la Piaţa Unirii, buclă ce nu permite depăşirea vagoanelor, astfel că se produc frecvent întârzieri ca urmare a numărului mare de trasee de tramvai
- posibilitatea asigurării de condiţii mai bune pentru conducătorii de tramvaie de pe linia 27, întrucât terminalul ,,Ghencea" dispune de loc de staţionare, linii pentru depăşirea vagoanelor defecte / înaintate, toalete
- posibilitatea realocării unui număr de autobuze de pe liniile 122, 173 şi 385 spre alte trasee care, până acum, nu au putut fi suplimentate din pricina lipsei de vehicule
- cheltuieli de exploatare mai mici pentru deservirea zonei Ghencea, întrucât energia electrică are un preţ mai mic decât motorina, iar mentenanţa tramvaielor este mult mai uşoară; în plus, toate reparaţiile la tramvaie se efectuează în cadrul R.A.T.B., iar majoritatea pieselor se produc în cadrul regiei, nefiind nevoie de proceduri greoaie de achiziţie a lor de la terţi ca în cazul autobuzelor
- îmbunătăţirea imaginii regiei, ştiut fiind faptul că tramvaiele sunt preferate de publicul călător ca urmare a vitezei de deplasare ridicate (mai ales pe tronsoanele complet separate de trafic, precum cele de pe Bd. Ghencea şi Cal. 13 Septembrie) şi a confortului oferit (silenţiozitate, vibraţii reduse, încălzire mult mai eficientă decât la autobuze, posibilitatea efectuării unui schimb rapid de călători)
Pentru ca acest proiect să prindă viaţă, este nevoie de ajutărul TĂU, al celui care citeşti aceste rânduri şi te-ai săturat să îţi faci nervi zilnic din cauza blocajelor de circulaţie de la Petre Ispirescu, Sebastian şi Trafic Greu, care te-ai săturat să circuli înghesuit sau chiar să nu poţi urca în autobuz şi care vrei să iei atitudine şi să spui clar şi răspicat problemele cu care te confrunţi din cauza refuzului R.A.T.B. de a exploata o cale de rulare pentru tramvai 100% modernizată şi separată de trafic! Utilizarea acestei căi de rulare ar scurta parcurgerea tuturor distanţelor între zona Ghencea (şi, indirect, Cartierul Drumul Taberei - cel mai mare cartier al Bucureştiului, cu peste 300.000 de locuitori) prin asigurarea unor legături rapide directe spre Autogara Filaret, Vitan, Dristor şi Titan şi indirecte (cu transbordare facilă la alte tramvaie) spre Rahova, Berceni şi Piaţa Unirii. În acest fel, s-ar putea ajunge din Ghencea la Piaţa Unirii sau în Berceni în numai 30 de minute, chiar şi la orele când traficul este aglomerat! În prezent, sunt momente ale zilei când doar parcurgerea distanţei dintre terminalul Ghencea şi Şos. Progresului (Trafic Greu) durează 20 de minute!
Cea mai bună metodă de a aduce această problemă la cunoştiinţa autorităţilor competente, în speţă Regia Autonomă de Transport Bucureşti, este adresarea unei petiţii. Acestea se pot face atât în mod electronic, la adresa http://www.ratb.ro/sesizari.php (prin formularul de contact) cât şi pe suport clasic (hârtie) la sediul regiei din Bd. Dinicu Golescu, nr. 1, sector 1, Bucureşti, între orele 7 şi 15. În ambele cazuri, sesizările trebuie să conţină datele de identificare reale ale solicitanţilor: numele şi adresa, preferabil şi o adresă de e-mail. R.A.T.B. este obligată, conform legii 544/2001, să acorde număr de înregistrare fiecărei petiţii şi să răspundă în maxim 30 de zile calendaristice de la înregistrare.
Cu cât vor fi mai multe solicitări, cu atât vor fi mai multe şanse de a fi acceptată această propunere! În faţa numărului mare de solicitanţi, R.A.T.B. şi Partidul vor fi forţate să modifice traseul liniei 27!
În viitorul apropiat va începe o campanie de promovare a acestui proiect, prin încercarea de a convinge călătorii să adreseze petiţii R.A.T.B.-ului pe această temă. În cazul în care regia va refuza să ia vreo măsură, va fi demarată o campanie de strângere de semnături. Aceste semnături vor fi depuse pe suport clasic (hârtie) la sediul R.A.T.B., dar şi la Consiliul General al Municipiului Bucureşti, ca organ care coordonează activitatea R.A.T.B. (în baza Legii 92/2007 şi a ordinului Ministerului Transporturilor nr. 972/2006).