Transport civilizat ca urmare a deschiderii Pasajului Basarab

17.05.2011

   

Transport civilizat

    În data de 16.05.2011 (lipsa de timp şi-a spus cuvântul) am reuşit să depun petiţia la Registratura Generală a Regiei Autonome de Transport Bucureşti, ea fiind înregistrată sub numărul 18400/16.05.2011. Mulţumesc tuturor celor care au semnat, dar şi celor care doar s-au lăudat că semnează şi nu au făcut-o. Rezultatele le aşteptăm în maxim 30 de zile, conform Legii Nr. 544/2001.

 

    Iată textul ce a fost depus:

 

Domnule Director,

 

Având în vedere apropierea datei de deschidere completă a circulaţiei pe Pasajul Basarab, vă aducem la cunoştinţă propunerile pe care le avem pentru menţinerea unor trasee de tramvai existente în prezent, reorganizarea anumitor trasee sau înfiinţarea unor trasee noi, avându-se în vedere limitele bugetului de exploatare a R.A.T.B. şi parcul circulant din prezent, îmbunătăţind eficienţa utilizării vehiculelor disponibile cu potenţiala creştere a eficienţei activităţii. Propunerile vizează îmbunătăţirea deservirii cererii de transport şi nu necesită investiţii în tronsoane noi de linie sau modificări de aparate de cale.

 

 

Materialul cuprinde nouă puncte:

 

1) Modificarea traseului liniei 8, astfel: traseul actual între terminalul ,,Zeţarilor” şi intersecţia Bd. Timişoara cu Bd. G-ral. Vasile Milea, apoi pe un traseu modificat prin Bd. G-ral. Vasile Milea, Podul Grozăveşti, Şos. Orhideelor, până la terminalul ,,Gara Basarab”

 

2) Menţinerea în circulaţie a liniei 25 pe traseul actual (Depoul Militari – C.F.R. Progresu) cu parcul actual

 

3) Modificarea traseului liniei 27 astfel: traseul actual între terminalul ,,Complex R.A.T.B. Titan” şi intersecţia Bd. Mărăşeşti cu Str. 11 Iunie şi Str. Dr. C-tin. Istrate (staţia ,,Parcul Carol”), apoi prin Str. Dr. C-tin Istrate, Şos. Progresului, Cal. 13 Septembrie, Bd. Ghencea, până la terminalul ,,Ghencea”

 

4) Prelungirea traseului liniei 24 peste Pasajul Basarab, prin Şos. Orhideelor, Bd. G-ral. Vasile Milea, Bd. Timişoara până la terminalul ,,C.E.T. Vest – Militari”, concomitent cu desfiinţarea liniei 47

 

5) Modificarea traseului liniei 42, astfel: pe traseul actual între terminalul ,,Piaţa Presei Libere” şi intersecţia Str. Puţul lui Crăciun cu Bd. Ion Mihalache, apoi viraj la dreapta spre Bd. Ion Mihalache, Cal. Griviţei, Pasajul Constanţa, Şos. Chitilei până la terminalul ,,Mezeş”

 

6) Menţinerea în circulaţie a linie 46 pe traseul actual, cu parcul actual

 

7) Prelungirea liniei 34 peste Pasajul Basarab prin Şos. Orhideelor, Bd. G-ral. Vasile Milea, Bd. Timişoara, Str. Valea Cascadelor, Bd. Preciziei până la terminalul ,,Depoul Militari”

 

8) Reînfiinţarea liniei 44, pe traseul Cartier 16 Februarie – Gara Basarab

 

9) Revenirea la traseele de bază a liniilor 20 (Laromet – Cal. Plevnei) şi 45 (Mezeş – Gara de Nord), de îndată ce va fi posibil acest lucru (finalizarea lucrărilor pe Str. Buzeşti, Bd. Alex. I. Cuza şi Cal. Berzei)

 

  

DESCRIEREA MODIFICĂRILOR PROPUSE

 

 

1) Modificarea traseului liniei 8, astfel: traseul actual între terminalul ,,Zeţarilor” şi intersecţia Bd. Timişoara cu Bd. G-ral. Vasile Milea, apoi pe un traseu modificat prin Bd. G-ral. Vasile Milea, Podul Grozăveşti, Şos. Orhideelor, până la terminalul ,,Gara Basarab”

            - în acest fel, s-ar realiza o legătură directă între cartierele Rahova şi Ferentari şi Gara Basarab (şi chiar Gara de Nord, aceasta având un acces şi în zona Gării Basarab); în prezent, această legătură nu poate fi efectuată decât cu transbordare. În plus, acest traseu ar fi mai scurt decât traseul actual al liniei 8, ceea ce va conduce la un necesar mai mic de vehicule pentru deservirea sa. Surplusul de tramvaie rezultat va putea fi utilizat pentru suplimentarea altor trasee;

            - tronsonul părăsit de linia 8 va fi, în continuare deservit de linia 34, reorientată spre această zonă, după cum vom arăta în cele ce urmează (la punctul 7);

            - în anexa 1 prezentăm o estimare a timpilor de parcurs şi a numărului de vehicule necesar acestui traseu.

 

2) Menţinerea în circulaţie a liniei 25 pe traseul actual (Depoul Militari – C.F.R. Progresu) cu parcul actual

            - acest traseu a fost reînfiinţat la 25.06.2007 (la 16 ani de la desfiinţare), odată cu suspendarea liniilor 12 şi 35, însă s-a dovedit a fi foarte util călătorilor, asigurând o legătură directă dinspre zona industrială a Cartierului Militari şi zona de nord a Cartierului Drumul Taberei spre zona de sud a oraşului (Piaţa Eroii Revoluţiei, Piaţa Progresul, Cartier Progresul);

            - în condiţiile în care parcul de tramvaie al R.A.T.B. a scăzut foarte mult în ultimii ani, nu considerăm că se mai poate pune problema dublării unor trasee pe distanţe lungi, după cum s-ar întâmpla cu liniile 11 şi 12 între Piaţa Eroii Revoluţiei şi intersecţia Cal. Giuleşti cu Şos. Orhideelor (în eventualitatea reînfiinţării liniei 12);

            - considerăm inoportună desfiinţarea liniei 25 şi reînfiinţarea liniei 12 între C.F.R. Progresu şi Gara Basarab. Din zona de sud se asigură o legătură mult mai rapidă cu Gara de Nord şi Gara Basarab utilizând metroul (de la staţia Eroii Revoluţiei);

            - pe relaţia Piaţa Eroii Revoluţiei – intersecţia Şos. Orhideelor cu Cal. Giuleşti se poate folosi linia 11, care deja asigură o capacitate de transport suficientă pe această relaţie, nefiind nevoie de o linie care să o dubleze;

            - linia 25 şi-a format o clientelă stabilă în aceşti 4 ani de funcţionare, astfel că orice exces de parc ar trebui folosit pentru deservirea acestei linii, nu pentru înfiinţarea de linii de dublură ale liniilor existente.

 

3) Modificarea traseului liniei 27 astfel: traseul actual între terminalul ,,Complex R.A.T.B. Titan” şi intersecţia Bd. Mărăşeşti cu Str. 11 Iunie şi Str. Dr. C-tin. Istrate (staţia ,,Parcul Carol”), apoi prin Str. Dr. C-tin Istrate, Şos. Progresului, Cal. 13 Septembrie, Bd. Ghencea, până la terminalul ,,Ghencea”

            - linia 27 nu are un flux stabil de călători pe relaţia Parcul Carol – Piaţa Unirii, iar în terminalul ,,Piaţa Unirii” apar conflicte de circulaţie cu tramvaiele liniilor 7 şi 32, care circulă la intervale mult mai reduse. Deasemenea, nu este posibilă compensarea întârzierilor apărute pe parcurs şi nici posibilitatea staţionării sau a depăşirii unui vagon defect;

            - linia de tramvai de pe Bd. Ghencea şi Cal. 13 Septembrie a fost modernizată în perioada 2005-2006 în sistem ,,green-track”, ea fiind complet separată de traficul auto, permiţând astfel circulaţia tramvaielor fără a fi stânjenite de blocajele în traficul rutier ce apar în zonă. Cu toate acestea, această linie este folosită sporadic, cu mult sub potenţial, de linia 47, cu intervale de succedare între 21 şi 87 de minute şi care nu asigură nicio legătură utilă (cu zona centrală sau cu o staţie de metrou), astfel că numărul de călători ce folosesc această linie este foarte redus;

            - principalul flux de călători din zona Bd. Ghencea şi Cal. 13 Septembrie este deservit de linia 385. Această linie asigură o capacitate de transport limitată, astfel că autobuzele circulă în permanenţă cu un grad foarte mare de încărcare. În plus, traficul rutier în zonă este foarte aglomerat pe toată durata zilei, astfel că parcurgerea porţiunii dintre terminalul ,,Ghencea” şi Şos. Progresului poate dura şi mai mult de 30 de minute, în condiţiile în care un tramvai parcurge această distanţă în maxim 10 minute, având avantajul căii de rulare complet separate de traficul auto;

            - prin prelungirea traseului liniei 27 spre terminalul ,,Ghencea” se va crea o legătură alternativă între Cartierul Ghencea şi Piaţa Unirii, cu transbordare la linia 32 în staţia ,,Cal. Rahovei” (la intersecţia Şos. Progresului cu Cal. Rahovei). Durata unei asemenea călătorii ar fi de aproximativ 30 de minute, deci un timp de parcurs mult mai bun faţă de cel al liniei 385, mai ales la orele de vârf;

            - s-ar crea o legătură cu transbordare (la linia 11 de la Şos. Progresului) între Cartierul Ghencea şi Cartierul Berceni, mult mai rapidă decât utilizarea liniei 173, linie a cărei circulaţie este afectată de traficul rutier, atât pe Bd. Ghencea şi Cal. 13 Septembrie, cât şi pe strada Mihail Sebastian şi Cal. Rahovei;

            - călătorii de pe relaţia din zonele Titan, Dristor, Vitan ce doresc să facă transbordare la linia 32 o vor putea face în staţia ,,Cal. Rahovei” (la intersecţia Şos. Progresului cu Cal. Rahovei). În acest fel, va scădea şi timpul lor de deplasare, întrucât tronsonul liniei 27 cuprins între Autogara Filaret şi Cal. Rahovei este integral separat de trafic, spre deosebire de linia de pe Bd. George Coşbuc, astfel că poate fi parcurs mai repede;

            - călătorii din cartierele Titan, Dristor şi Vitan au la dispoziţie variante mult mai rapide de ajunge în Piaţa Unirii: metroul din zonele Titan şi Dristor (metrou care acoperă tot tronsonul Dristorului – Complex R.A.T.B. Titan al liniei 27), liniile 123 şi 124 de la Cal. Vitan, transbordare la liniile 312 şi 313 de la Bd. Dimitrie Cantemir sau la liniile 7 şi 232 de la Parcul Carol. Astfel poate fi explicat şi numărul mic de călători ce utilizează linia 27 pe tronsonul Parcul Carol – Piaţa Unirii;

            - călătorii din cartierele Titan, Dristor şi Vitan care doresc să ajungă în intersecţia Str. 11 Iunie cu Bd. Regina Maria au la dispoziţie linia 23;

            - în terminalul ,,Ghencea” pot fi asigurate şi condiţii mai bune pentru conducătorii de tramvaie, aceştia având la dispoziţie şi un grup sanitar. În plus, configuraţia liniilor din terminal permite devansarea unor vagoane defecte;

            - un traseu pe ruta Ghencea – Complex R.A.T.B. Titan a mai funcţionat, cu titlu provizoriu, în anul 2003;

            - suplimentarea necesară modificării liniei 27 ar putea fi făcută cu tramvaiele obţinute din reorganizarea liniei 8;

            - în anexa 1 prezentăm o estimare a timpilor de parcurs şi a numărului de vehicule necesar acestui traseu.

 

 

4) Prelungirea traseului liniei 24 peste Pasajul Basarab, prin Şos. Orhideelor, Bd. G-ral. Vasile Milea, Bd. Timişoara până la terminalul ,,C.E.T. Vest – Militari”, concomitent cu desfiinţarea liniei 47

            - acest traseu ar îngloba şi o parte din linia 47, astfel că această linie ar putea fi desfiinţată;

            - tronsonul părăsit de linia 47 (Bd. Ghencea şi Cal. 13 Septembrie) va fi deservit de linia 27, linie ce va asigura deservirea unor fluxuri de călători mult mai mari;

            - pentru relaţia Ghencea – C.E.T. Vest se poate folosi linia 221, iar pentru relaţia Ghencea – Piaţa Danny Huwe (Răzoare) se poate utiliza linia 126, sau linia 41 şi transbordare la linia 24, respectiv 25;

            - pentru relaţia zonei Petre Ispirescu (intersecţia Str. Petre ispirescu cu Bd. Ghencea, Cal. 13 Septembrie, Drumul Sării şi Şos. Antiaeriană)  cu Piaţa Danny Huwe (Răzoare) se poate folosi linia 96; pentru relaţia cu Bd. Timişoara şi Bd. Iuliu Maniu (zona fostei întreprinderi APACA) se poate utiliza linia 139;

            - pentru legătura zonei adiacente Şos. Progresului cu Cartierul Drumul Taberei şi zona industrială a Cartierului Militari se poate folosi linia 25, iar pentru relaţia cu Piaţa Danny Huwe (Răzoare) şi intersecţia Bd. Timişoara cu Bd. G-ral. Vasile Milea se pot folosi liniile 8, 11 şi 25;

            - în prezent, atât linia 24, cât şi linia 47 sunt deservite de un număr maxim de 5 tramvaie. Prin combinarea acestor linii s-ar obţine o linie cu o durată estimată de parcurgere a cursei de 140 – 150 minute, deci un interval de succedare la orele vârf de aproximativ 15 - 18 minute, mult mai bun decât al celor două trasee luate separat, fără a fi nevoie de alocarea de vehicule suplimentare;

            - în anexa 1 prezentăm o estimare a timpilor de parcurs şi a numărului de vehicule necesar acestui traseu.

 

5) Modificarea traseului liniei 42, astfel: pe traseul actual între terminalul ,,Piaţa Presei Libere” şi intersecţia Str. Puţul lui Crăciun cu Bd. Ion Mihalache, apoi viraj la dreapta spre Bd. Ion Mihalache, Cal. Griviţei, Pasajul Constanţa, Şos. Chitilei până la terminalul ,,Mezeş”

            - în acest fel, s-ar crea o legătură nouă, inexistentă în prezent; în plus, ar fi suplimentată porţiunea de traseu de pe Şos. Chitilei, deservită până în prezent doar de linia 45 şi de linia preorăşenească de autobuze 422 (linie pe care nu se permite utilizarea abonamentelor şi biletelor urbane – valabile la linia 45 – în ciuda tronsonului comun);

            - chiar şi în condiţiile menţinerii unui singur vagon pe acest traseu, intervalul de trecere prin staţii ar fi mai redus decât în cazul unui traseului actual;

            - considerăm inoportună existenţa traseului actual al liniei 42 sau reorientarea lui spre Gara de Nord când vor fi finalizate lucrările pe Str. Alex. I. Cuza. Între Gara de Nord şi Piaţa Presei Libere există deja liniile de autobuz 105 (acoperă şi Bd. Expoziţiei), 205 şi linia expres 780, linii ce realizează legături mult mai rapide decât actualul traseu 42;

            - orice traseu pe relaţia Piaţa Victoriei – Piaţa Presei Libere prin Bd. Expoziţiei nu considerăm că va avea succes în rândul publicului călător, din cauza ocolului prin Bd. Expoziţiei. Călătorii au, oricum, la dispoziţie linia de autobuze 205 pe această relaţie sau pot face transbordare la linia 41 la staţia ,,Bd. Ion Mihalache” (intersecţia Bd. Ion Mihalache cu Str. Mareşal Averescu), în ambele cazuri obţinând un timp de parcurs mult mai bun decât dacă ar fi utilizat linia 42;

            - în anexa 1 prezentăm o estimare a timpilor de parcurs şi a numărului de vehicule necesar acestui traseu.

 

6) Menţinerea în circulaţie a linie 46 pe traseul actual, cu parcul actual

- acest traseu asigură (şi) suplimentarea liniei 34 pe relaţia Bd. Banu Manta – Piaţa Iancului. În ciuda existenţei traseelor de autobuz 330 şi 335, ce se suprapun în mare măsură cu traseul liniei 46,  acestea au deja călători din afara acestui tronson. În plus, nu efectuează staţii la Bucur Obor şi Stadionul Dinamo;

- în condiţiile în care linia 5 a revenit la traseul de bază prin Str. Tunari, este nevoie în mod expres de încă un traseu pe Şos. Ştefan cel Mare, traseu asigurat de linia 46, nefiind nevoie de introducerea altui traseu.

 

7) Prelungirea liniei 34 peste Pasajul Basarab prin Şos. Orhideelor, Bd. G-ral. Vasile Milea, Bd. Timişoara, Str. Valea Cascadelor, Bd. Preciziei până la terminalul ,,Depoul Militari”

            - linia 34 este principala linie de transport de pe inelul central (inel închis cu Pasajul basarab) al oraşului, astfel că este de aşteptat ca ea să fie prelungită peste noul pasaj. Având în vedere intervalul de succedare destul de mic al acestui traseu, ar fi ideal ca linia să fie prelungită spre Militari sau spre alt capăt de linie;

            - reorientarea liniei 34 spre un terminal precum ,,Ghencea” o considerăm a fi greu realizabilă, având în vedere condiţiile de trafic din intersecţia de la Piaţa Danny Huwe (Răzoare) şi semaforizarea acestei intersecţii. Astfel, s-ar crea întârzieri pe toată lungimea traseului, atât din cauza faptului că tronsonul din Bd. Timişoara cuprins între Bd. G-ral.Vasile Milea şi Piaţa Danny Huwe nu este separat de traficul auto, dar şi din cauza faptului că semaforizarea din intersecţia respectivă nu permite trecerea decât a unui singur tramvai la fiecare ciclu al semaforului, iar durata între două cicluri este de aproximativ 3 minute. În aceste condiţii, ca urmare a numărului mare de trasee de tramvai din zonă, ar fi imposibilă menţinerea unui interval stabil de succedare între tramvaiele liniei 34 (dar şi a celorlalte trasee din zonă, care vor fi afectate de linia 34), cu atât mai puţin a unui interval de succedare de 4 – 5 minute ca cel din prezent, chiar şi cu suplimentarea masivă a parcului circulant;

            - considerăm oportună reorientarea liniei 34 spre terminalul ,,Depoul Militari”. În acest fel, s-ar crea legături noi de transport între Cartierul Drumul Taberei şi zone precum Gara Basarab/Gara de Nord, Ştefan cel Mare, Bucur-Obor. În plus, calea de rulare este complet separată de traficul auto, ceea ce nu va cauza întârzieri datorate traficului, lucru important la un traseu lung – cum este 34 – pe care se doreşte menţinerea unui interval de succedare redus şi constant;

            - s-ar reface legătura dinspre zona industrială a Cartierului Militari zona de nord a Cartierul Drumul Taberei spre zona fostei întrepirnderi APACA, zona Universităţii ,,Politehnica”, zona Grozăveşti şi Gara Basarab/Gara de Nord, legătură ce a dispărut o dată cu suspendarea liniei 35 în anul 2007. Având în vedere că traseul liniei 35 ar fi acoperit complet de linia 34, considerăm oportună desfiinţarea liniei 35;

            - s-ar acoperi şi tronsonul părăsit de linia 8, linie ce ar fi reorientată pe traseul Zeţarilor – Gara Basarab, după cum am arătat la punctul 1;

            - în anexa 1 prezentăm o estimare a timpilor de parcurs şi a numărului de vehicule necesar acestui traseu.

 

8) Reînfiinţarea liniei 44, pe traseul Cartier 16 Februarie – Gara Basarab

            - în prezent, linia 11 nu poate deservi eficient Cartierul Giuleşti, ne-asigurând legătura cu Gara de Nord sau cu o staţie de metrou importantă. Din staţia de metrou Grozăveşti este necesar un ocol considerabil (Petrache Poenaru – Crângaşi – Basarab), consumator de timp (chiar şi 20 de minute, având în vedere că intervalul mediu dintre două trenuri de metrou este de 10 minute), astfel că majoritatea călătorilor preferă folosirea liniilor 162 şi 163 până la Piaţa Crângaşi. Din acest motiv, aceste linii sunt supraaglomerate pe tronsonul cuprins între Piaţa Crângaşi şi Piaţa Giuleşti;

            - din cauza traseului foarte lung, linia 11 are frecvent întârzieri în circulaţie, care afectează şi Cartierul Giuleşti, unde nu există altă alternativă (cel mult liniile 162 şi 163 care nu fac faţă), spre deosebire de Şos. Olteniţei (232), Şos. Progresului (25) sau Bd. G-ral. Vasile Milea (105);

            - prin înfiinţarea acestui traseu s-ar asigura legătură directă cu Gara Basarab (şi Gara de Nord, care este prevăzută cu un acces în zona Gării Basarab), cu o staţie de metrou (ce asigură o legătură mai bună cu centrul – staţia Basarab) dar şi cu alte trasee de suprafaţă ce asigură legături cu centrul, precum 123 şi 133 sau linia de troleibuz 86 (prin utilizarea pasajului subteran). Din acest motiv, ar scădea şi gradul de aglomerare al autobuzelor arondate liniilor 162 şi 163, ce ar putea deservi mai bine locuitorii din perimetrul Bd. Constructorilor şi din Cartierul Giuleşti-Sârbi, care nu beneficiază de alte trasee în zona lor;

            - în anexa 1 prezentăm o estimare a timpilor de parcurs şi a numărului de vehicule necesar acestui traseu.

 

9) Revenirea la traseele de bază a liniilor 20 (Laromet – Cal. Plevnei) şi 45 (Mezeş – Gara de Nord), de îndată ce va fi posibil acest lucru (finalizarea lucrărilor pe Str. Buzeşti, Bd. Alex. I. Cuza şi Cal. Berzei).

- având în vedere că, în prima fază, vor fi finalizate lucrările pe Str. Alex. I. Cuza şi pe Cal. Buzeşti, tronsul cuprins între Cal. Griviţei şi Piaţa Victoriei, deci va fi posibilă circulaţia tramvaielor până la Gara de Nord (linia 45), propunem ca, până la finalizarea completă a lucrărilor, linia 20 să circule între Laromet şi Gara de Nord, prin Bd. Bucureştii-Noi, Pasajul Constanţa, Cal Griviţei, Bd. Ion Mihalache, Piaţa Victoriei, Str. Buzeşti, Bd. Alex. I. Cuza, Bd. Ghe. Duca, Gara de Nord, cu întoarcere prin Cal. Griviţei, Str. Buzeşti, Piaţa Victoriei, apoi traseul de ducere.

 

     Textul integral este disponibil în format DOC, la fel şi Anexa1.

 

    Mulţumesc pentru sprijinul acordat. Aşteptăm rezultatele acestui demers!

<< Înapoi la campanii

 

Prezentarea depourilor

SECŢIUNE ÎN CONSTRUCŢIE

URAC - Uzina de Reparaţii ,,Atelierele Centrale"

Tramvaie: Alexandria, Bucureştii-Noi, Colentina, Dudeşti, Giurgiului, Militari, Titan, Victoria

Troleibuze: Berceni, Bucureştii-Noi, Bujoreni, Vatra Luminoasă

Autobuze: Alexandria, Floreasca, Ferentari, Militari, Nordului, Obregia, Pipera, Titan

Altele