Locomotiva electrică seria 480 ,,Transmontana"
Ultima actualizare: 20.04.2012, 09:38.
(84 poze)
Locomotiva ,,Transmontana" reprezintă prima locomotivă realizată īn Romānia dotată cu motoare electrice de tracţiune (m.e.t.) asincrone trifazate. Utilizarea acestor m.e.t.-uri, MTA-ES-108, care au aceleaşi dimensiuni cu vechile motoare de curent continuu LJE 108-1, a permis mărirea puterii locomotivei de la 5100 kW (locomotivă seria 47) la 6000 kW īn regim nominal (de durată), respectiv de la 6600 kW la 7422 kW īn regim de scurtă durată (7422 kVA fiind puterea maximă a īnfăşurării de tracţiune a transformatorului). Motoarele sunt suspendate de boghiu, transmisia cu roti dinţate cilindrice fiind acţionată printr-un arbore de torsiune, antrenat de rotorul m.e.t.-ului.
Locomotiva este echipată cu un singur transformator principal, ce asigură atāt alimentarea celor şase m.e.t.-uri , cāt şi a serviciilor auxiliare şi a īncălzirii trenului. Curentul alternativ utilizat are frecvenţa nominală de 50 Hz. Caracteistici princiapale:
Putere (kVA) | Tensiune (V) | Intensitate (A) | |
Īnfăşurare primară a trafo: | 8.322 | 25.000 | 333 |
Īnfăşurare de tracţiune: | 7.422 | 6 x 1.050 | 6 x 1.178 |
Īnfăşurare pentru servicii auxiliare: | 200 | 394 | 508 |
Īnfăşurare pentru īncălzirea trenului: | 700 | 1.500 | 467 |
Motoarele sunt actionate cu ajutorul a şase convertizoare (cāte unul pentru fiecare m.e.t.). Astfel, pānă la atingerea tensiunii nominale, reglarea turaţiei motoarelor se realizează prin varierea tensiunii, iar la atingerea valorii nominale a tensiunii se foloseşte varierea frecvenţei curentului. Fiecare convertizor are următoarele caracteristici: tensiunea nominală de alimentare: 1.050 V; tensiunea nominală de ieşire 1.200 V; frecvenţa tensiunii de ieşire: 0 ... 125 Hz; curentul nominal de ieşire: 650 A.
Serviciile auxiliare ale locomotivei sunt asigurate, īn principal, cu motoare electrice trifazate (3 x 380 V, 50 Hz), alimentate de la īnfăşurarea pentru servicii auxiliare a transformatorului . Această īnfăşurare poate furniza o putere de 200 kVA, la o tensiune de 394 V şi o intensitate maximă de 508 A.
Īncălzirea trenului se realizează printr-o sursă de alimentare la tensiunea de 1500 V c.a. şi frecvenţa de 50 Hz, puterea maximă fiind de 700 kVA si intensitatea maximă a curentului de 467 A.
Locomotiva este echipată cu frānă pneumatică indirectă (automată) Knorr KE-GPR, comandată cu robinete FHD4-EP şi distribuitor de aer tip KE. Opţional, sistemul permite şi utilizarea instalaţiei electropneumatice. Deasemenea, locomotiva este prevăzută şi cu frānă directă. Aerul necesar este asigurat de un compresor cu şurub tip ECE 3,5 LE, acţionat de un motor electric asincron cu o putere nominală de 37 kW.
Acest tip de locomtivă este echipat şi cu frānă electrică. Frānarea recuperativă se realizează cu ajutorul celor 6 convertizoare. Deasemenea, īn cazul īn care frānarea recuperativă nu este posibilă, se trece la frānarea reostatică, curentul astfel obţinut fiind debitat pe rezistente.
Boghiurile sunt realizate asemănător cu cele utilizate de celelalte locomotive electrice de 5100 kW. Astfel, acestea sunt echipate cu osii cu roţi monobloc, diametrul fusului osiei fiind de 170 mm. S-au adus modificări suspensiei secundare. Astfel, fată de modelele vechi, locomotiva seria 480 aduce suspensie secundară tip Hourglass (cāte două elemente pe fiecare parte a boghiului), īn locul perechilor de arcuri elicoidale. Īn anul 2012, suspensia secundară tip Hourglass a fost īnlocuită cu suspensie cu arcuri elicoidale, de acelaşi tip cu cea folosită pe toate locmotivele 060-EA.
Locomotiva este echipată cu pantografe produse de firma Stemman-Technik.
Farurile sunt alcătuite din LED-uri, iar confortul mecanicului este asigurat prin izolarea şi climatizarea posturilor de conducere. De asemenea, oglinzile retrovizoare au fost īnlocuite cu camere de luat vederi, imaginile putānd fi vizualizate pe cāte un monitor īn fiecare post de conducere. Locomotiva poate fi urmărită şi localizată prin GPS. Īn ceea ce priveşte echipamentele de siguranţă, locomotiva este aptă a circula atāt pe reţeaua de căi ferate din Romānia, cāt şi pe cea din Ungaria.
Prima locomotivă produsă, 91 53 0480 001-3, a fost achiziţionată de operatorul naţional de transport feroviar de călători, S.N.T.F.C. ,,C.F.R. Călători" S.A..
Cāteva date tehnice ale locomotivei:
Formula osiilor: | Co-Co |
Lungimea peste tampoane: | 19.740 mm |
Lăţimea: | 3.000 mm |
Domeniul de lucru al pantografului, măsurat de la NSS: | 4.850 ... 6.700 mm |
Ampatamentul: | 10.300 mm |
Ampatamentul unui boghiu: | 4.350 mm |
Diametrul roţii noi: | 1.250 mm |
Diametrul roţii semi-uzate: | 1.210 mm |
Masa totală (fără balast): | 120 t ± 2% |
Sarcina pe osie: | 20 t ± 2% |
Puterea nominală: | 6.000 kW |
Forţa de tracţiune nominală: | 292 kN |
Puterea nominală a transformatorului de tracţiune: | 7.422 kVA |
Raza minimă a curbelor: | 90 m |
Ecartamentul căii: | 1.435 m |
Panta maximă / supraīnălţarea maximă / supralărgirea maximă pentru curbe cu raza de 170 m, la viteza maximă de 60 km/h: | 26 / 115 mm / 25 mm |
Deplasarea maximă laterală a firului de contact faţă de axa căii (īn aliniament): | ± 400 mm |
Tensiunea si frecvenţa nominală: | 25 kV, 50 Hz |
Tensiunea maximă / maximă de scurtă durată: | 27,5 kV / 29 kV |
Tensiunea minimă / minimă de scurtă durată: | 19 kV / 17,5 kV |
Tabel cu locomotivele seria 480 aflate īn circulaţie |
||||
Număr locomotivă | Operator | An fabricaţie | An achiziţie | Baza / Depoul |
91 53 0480 001-3 | S.N.T.F.C. ,,C.F.R. Călători" S.A. | 2010 | 2011 | Depoul Bucureşti Călători |
Īn cazul fotografiilor realizate īnainte de 11.12.2011 se precizează rangurile de tren existente la acea dată, respectiv P (Personal), A (Accelerat), R (Rapid) şi IC (InterCity).