Locomotive diesel hidraulice de 1250 CP (seriile 80/81/84 - LDH 125)
Locomotivele LDH 125 au fost concepute pentru manevră grea şi pentru tracţiunea trenurilor de călători şi marfă pe linii secundare, fiind fabricate de către Uzinele 23 August (ulterior Faur S.A.) Bucureşti.
Locomotivele seria 80 sunt prevăzute cu agregat generator de abur pentru încălzirea trenurilor cu abur de joasă presiune.
Între 1967 (prototipul a fost realizat în 1966, dar testele s-au finalizat în 1967) şi 1992 au fost livrate 1453 de astfel de locomotive, din care 344 pentru export.
La CFR, locomotivele au fost încadrate iniţial ca 040-DHC-xxx, ulterior trecându-se la seria 80 pentru locomotivele cu încălzire a trenului şi 81 la cele fără agregat de încălzire. În seria 84 au fost încadrate locomotive ale seriei 81 pe ecartament de 1520 mm, folosite la manevra trenurilor în zonele de graniţă cu Rep. Moldova şi Ucraina.
Locomotivele pentru uz industrial au fost codificate ca LDH 125 - xxx. Spre deosebire de 060-DA, la LDH 125 (şi la celelalte locomotive produse de Uzinele 23 August / Faur), numerotarea a fost continuă (la 060-DA pentru fiecare client se începea numerotarea de la 060-DA-001), numerele fiind însă neamestecate cu cele pentru CFR (la CFR s-a pornit de la bun început cu 040-DHC-001, păstrându-se tiparul până la numărul 633, pe când la industriale s-a pornit de la LDH 125 - 001).
În ceea ce priveşte exportul, au fost exportate 344 locomotive, astfel: Bulgaria (seria 55, încă sunt în serviciu) - 263; Cehoslovacia - 42; Mozambic (ecartament 1067 mm) - 32; Irak - 3; China - 2; Rusia (ecartament 1520 mm) - 1; SUA -1.
În prezent, LDH 125 şi-a dovedit fiabilitatea, un număr important de locomotive circulând pentru operatorii de stat şi privaţi. De asemenea, locomotivele sunt destul de rezistente la modul de întreţinere românesc, ceea ce nu a oprit CFR Călători să incendieze câteva în ultimii ani (toate cele implicate fiind scadente la reparaţii majore de ani buni).
Ecartament, mm ..................................................................... 1.435 (seriile 80/81), 1.520 (seria 84)
Lungimea între tampoane,mm.......................................................................................... 13.700
Distanţa osiilor extreme, mm ............................................................................................ 9.700
Distanţa între pivoţii boghiurilor,mm.................................................................................... 7.200
Înălţimea maximă a locomotivei de la coroana şinei, mm ............................................................ 4.650
Lăţimea maximă a locomotivei, mm .................................................................................... 3.070
Raza minimă de înscriere în curbă la:
– viteza de 30 km/oră,m..................................................................................................... 100
– viteza de 40 km/oră,m..................................................................................................... 150
– viteza de 100 km/oră,m.................................................................................................... 550
Lungimea totală a boghiului,mm.......................................................................................... 4.250
Lăţimea maximă a boghiului,mm......................................................................................... 2.502
Ampatamentul boghiului, mm ............................................................................................ 2.500
Diametrul la cercul de rulare al bandajului în stare nouă,mm......................................................... 1.000
Masa maximă în serviciu (complet alimentată), t ................................................................... 70 ± 3%
Sarcină maximă pe osie, t ........................................................................................... 17,5 ± 3%
Viteza maximă (bandaje semiuzate):
– regim uşor, km/oră ....................................................................................................... 100
– regim greu, km/oră ........................................................................................................ 60
Viteza minimă de durată:
– regim uşor, km/oră ........................................................................................................ 20
– regim greu, km/oră ........................................................................................................ 12
– la manevră, km/oră ......................................................................................................... 5
Protecţie la supraviteză a turbotransmisiei hidraulice (bandaje semiuzate), km/oră .............................. 110
Forţa de tracţiune maximă la greutate maximă la coef. de aderenţă= 0,33, kgf ................................ 23.000
Capacitatea rezervorului de combustibil, l ............................................................................. 3.000
Capacitatea instalaţiei de răcire, l .................................................................................... cca 930
Capacitatea instalaţiei de ungere, l ................................................................................... cca 360
Capacitatea rezervorului de apă pentru agregatul de încălzire, l .................................................... 3.000
Capacitatea rezervorului de nisip, kg ..................................................................................... 300
Funcţionarea motorului diesel la solicitarea maximă, cu rezervorul de combustibil complet alimentat, ore ....... 15
Tipul motorului diesel (licenţă Sulzer) ............................................................................ 6 LDA 28-B
Tipul turbotransmisiei hidraulice (licenţă “Voith”) .............................................. TH2 (L28/III 4–1,45/ST)
Tipul reductorului inversor (licenţă “Voith”) ...................................................................... NG 1200/2
Tipul atacurilor de osie (licenţă “Voith”) ................................................. A 35 SK(dublu), A 35 K (simplu)
Formula osiilor ............................................................................................................. Bo–Bo
Modernizări: au fost efectuate modernizări cu motoare CAT (seria 82, de către Faur şi Remarul 16 Februarie, ambele cu generator electric de 1500 V 50 Hz c.a. pentru serviciile auxiliare ale trenurilor, seria 84 de către Remarul 16 Februarie, fără generator) şi MTU (seria 83) - vor fi tratate în topice separate -, o serie de locomotive cu comandă de la distanţă (de către Remarul 16 Februarie), utilizate în combinatul siderurgic Arcellor-Mittal din Galaţi, precum şi o altă serie de locomotive care au primit generator electric de 1500 V 50 Hz c.a. în locul agregatului generator de abur (seria 89 - vor fi tratate separat).
Galerie foto seria 80; Galerie foto seria 81/84