Locomotive electrice de 3400 kW (seriile 43/44 - 040-EC/EC1)
Producător: ASEA, Rade Koncar (sub licenţă ASEA).
Locomotivele livrate la CFR (începând cu anul 1972) au fost fabricate la Rade Koncar, Zagreb, Croaţia (pe atunci Iugoslavia), partea mecanică fiind produsă la UCM Reşiţa, având la bază aceeaşi licenţă ASEA ca şi EA-urile (de altfel, licenţa era pentru locomotivă pe 4 osii, pentru EA fiind solicitate modificări, rezultând o locomotivă pe 6 osii).
Primele locomotive pentru fosta Iugoslavie au fost produse de ASEA, cu partea electrică produsă la SGP (o parte au ajuns şi în România, la mâna a doua, de exemplu 142), ulterior producţia fiind asimilată la Rade Koncar, cu partea mecanică produsă la Masinska Industrija Nis.
Iniţial, locomotivele erau înmatriculate ca 040-EC-abc. Creşterea vitezei de circulaţie s-a realizat prin înlocuirea coroanelor dinţate de pe osiile montate, fiind astfel modificat raportul de transmitere între motorul electric de tracţiune şi osia montată. În acest fel, s-a putut creşte viteza maximă de circulaţie la 140 km/h (040-EA1).
La introducere codificării UIC, s-a trecut de la codificarea 040-EC/EC1 la încadrarea în seriile 43/44.
CFR a exploatat 133 de locomotive seriile 43/44, ulterior fiind aduse, de către operatorii privaţi, locomotive din fosta Iugoslavie, înmatriculate începând cu 43-0141.
Date tehnice:
Ecartamentul: 1.435 mm
Formula osiilor: Bo'Bo
Lungimea peste tampoane: 15.470 mm
Lăţimea cutiei: 3.100 mm
Înălţimea cu pantograful coborât: 4.850 mm
Ampatamentul: 7.700 mm
Diametrul roţilor noi/uzate: 1.250/1.210 mm
Masa totală: 76 t
Masa pe osie: 19 t
Viteza maximă constructivă seria 43/44: 120/140 km/h
Tensiunea nominală a liniei de contact: 25 kV
Tensiunea minimă/maximă a liniei de contact: 19,5/27,5 kV
Motoare electrice de tracţiune: 4, tip LJE-108, de curent continuu, cu excitaţie serie
Puterea unui motor electric de tracţiune - în regim uniorar/în regim de durată: 900 kW/850 kW
Frână automată tip Knorr, cu robinet Knorr D2
Galerie foto seria 43; Galerie foto seria 44