Locomotive electrice seriile 40/41/42

Locomotive electrice de 5100 kW (seriile 40/41/42 - 060-EA/EA1/EA2)
Producător: ASEA (nr. 001 - 009), Electroputere Craiova (sub licenţă ASEA). Au fost 931 unităţi pentru CFR (10 ASEA şi 921 Electroputere), la care s-au adăugat alte câteva sute de locomotive exportate în Bulgaria şi fosta Iugoslavie. Câteva locomotive din România au ajuns şi la operatori privaţi din Ungaria, iar cel puţin un EA a fost închiriat în Slovacia. De asemenea, o locomotivă a primit un transformator nou pentru a putea fi alimentată la 15.000 V c.a., fiind vândută în Germania. După mai mulţi ani de conservare, locomotiva a ajuns în Suedia, unde va fi reparată şi repusă în circulaţie.
Iniţial, locomotivele erau înmatriculate ca 060-EA-abc. Creşterea vitezei de circulaţie s-a realizat prin înlocuirea coroanelor dinţate de pe osiile montate, fiind astfel modificat raportul de transmitere între motorul electric de tracţiune şi osia montată. În acest fel, s-a putut creşte viteza maximă de circulaţie la 160 km/h (060-EA1), respectiv 200 km/h (060-EA2 - doar două unităţi, 122 şi 302, în prezent doar 302 fiind echipată cu boghiuri de 200 km/h, cel puţin pe hârtie).
La introducerea codificării UIC, s-a trecut de la codificarea 060-EA/EA1/EA2 la încadrarea în seriile 40/41/42.
Date tehnice:
Ecartamentul: 1.435 mm
Formula osiilor: Co'Co
Lungimea peste tampoane: 19.800 mm
Lungimea cutiei: 18.500 mm
Lăţimea cutiei: 3.000 mm
Înălţimea cu pantograful coborât: 4.500 mm
Domeniul de lucru al pantografului, faţă de NSS: 4.850 ... 6.580 mm
Ampatamentul: 14.800 mm
Ampatamentul boghiului: 4.350 mm
Diametrul roţilor noi/uzate: 1.250/1.210 mm
Masa totală: 120 t (126 t cu balast)
Masa pe osie: 20 t (21 t cu balast)
Viteza maximă constructivă seria 40/41/42: 140/160/200 km/h
Raport de transmitere dintre motorul electric de tracţiune şi osia montată seria 40/41/42: 3,65:1/2,74:1/2,108:1
Tensiunea nominală a liniei de contact: 25 kV
Tensiunea minimă/maximă a liniei de contact: 19,5/27,5 kV
Puterea nominală a transformatorului: 5.790 kVA
Puterea disponibilă pentru încălzirea trenului: 700 kVA la 1.507 V
Motoare electrice de tracţiune: 6, de curent continuu, cu excitaţie serie
Puterea unui motor electric de tracţiune - în regim uniorar/în regim de durată: 900 kW/850 kW
Turaţie - maximă/regim uniorar/regim de durată: 1.920/1.085/1.100 rot/min
Tensiunea de alimentare: 770 V
Intensitatea - maximă/regim uniorar/regim de durată: 2.000/1.250/1.180 A
Masa motorului: 2.920 kg
Bateria de acumulatoare: 108 V
Frână automată tip Knorr, cu robinet Knorr D2
Frână directă Oerlikon
Frână electrică reostatică, putere 2.600 kW, curent maxim de frânare 960 A
Galerie foto seria 40; Galerie foto seria 41; Galerie foto seria 42
Producător: ASEA (nr. 001 - 009), Electroputere Craiova (sub licenţă ASEA). Au fost 931 unităţi pentru CFR (10 ASEA şi 921 Electroputere), la care s-au adăugat alte câteva sute de locomotive exportate în Bulgaria şi fosta Iugoslavie. Câteva locomotive din România au ajuns şi la operatori privaţi din Ungaria, iar cel puţin un EA a fost închiriat în Slovacia. De asemenea, o locomotivă a primit un transformator nou pentru a putea fi alimentată la 15.000 V c.a., fiind vândută în Germania. După mai mulţi ani de conservare, locomotiva a ajuns în Suedia, unde va fi reparată şi repusă în circulaţie.
Iniţial, locomotivele erau înmatriculate ca 060-EA-abc. Creşterea vitezei de circulaţie s-a realizat prin înlocuirea coroanelor dinţate de pe osiile montate, fiind astfel modificat raportul de transmitere între motorul electric de tracţiune şi osia montată. În acest fel, s-a putut creşte viteza maximă de circulaţie la 160 km/h (060-EA1), respectiv 200 km/h (060-EA2 - doar două unităţi, 122 şi 302, în prezent doar 302 fiind echipată cu boghiuri de 200 km/h, cel puţin pe hârtie).
La introducerea codificării UIC, s-a trecut de la codificarea 060-EA/EA1/EA2 la încadrarea în seriile 40/41/42.
Date tehnice:
Ecartamentul: 1.435 mm
Formula osiilor: Co'Co
Lungimea peste tampoane: 19.800 mm
Lungimea cutiei: 18.500 mm
Lăţimea cutiei: 3.000 mm
Înălţimea cu pantograful coborât: 4.500 mm
Domeniul de lucru al pantografului, faţă de NSS: 4.850 ... 6.580 mm
Ampatamentul: 14.800 mm
Ampatamentul boghiului: 4.350 mm
Diametrul roţilor noi/uzate: 1.250/1.210 mm
Masa totală: 120 t (126 t cu balast)
Masa pe osie: 20 t (21 t cu balast)
Viteza maximă constructivă seria 40/41/42: 140/160/200 km/h
Raport de transmitere dintre motorul electric de tracţiune şi osia montată seria 40/41/42: 3,65:1/2,74:1/2,108:1
Tensiunea nominală a liniei de contact: 25 kV
Tensiunea minimă/maximă a liniei de contact: 19,5/27,5 kV
Puterea nominală a transformatorului: 5.790 kVA
Puterea disponibilă pentru încălzirea trenului: 700 kVA la 1.507 V
Motoare electrice de tracţiune: 6, de curent continuu, cu excitaţie serie
Puterea unui motor electric de tracţiune - în regim uniorar/în regim de durată: 900 kW/850 kW
Turaţie - maximă/regim uniorar/regim de durată: 1.920/1.085/1.100 rot/min
Tensiunea de alimentare: 770 V
Intensitatea - maximă/regim uniorar/regim de durată: 2.000/1.250/1.180 A
Masa motorului: 2.920 kg
Bateria de acumulatoare: 108 V
Frână automată tip Knorr, cu robinet Knorr D2
Frână directă Oerlikon
Frână electrică reostatică, putere 2.600 kW, curent maxim de frânare 960 A
Galerie foto seria 40; Galerie foto seria 41; Galerie foto seria 42