Transportul în comun în Bruxelles este operat de către STIB - Société des Transports Intercommunaux de Bruxelles (franceză)/MIVB - Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussel (olandeză) = Societatea Intercomunală de Transport Bruxelles. Societatea se află sub autoritatea Regiunii Bruxelles (Région de Bruxelles-Capitale), deservind cele 19 comune ce alcătuiesc Bruxelles-ul şi o parte din suburbii.
Pe teritoriul Regiunii Bruxelles, STIB/MIVB este şi autoritate de transport, organizând şi transportul altor operatori, totodată fiind implicată şi în alte acţiuni referitoare la transportul ecologic, precum programul de închiriere a bicicletelor Vilo şi cel de carsharing Cambio. Cele mai multe trasee extrioare sunt deservite de De Lijn (Vlaamse Vervoermaatschappij "De Lijn" = Societatea Flamandă de Transport ,,Linia"), societate aflată sub autoritatea guvernului Regiunii Flamande, respectiv de TEC (Société régionale wallonne du transport - TEC = Societatea Regională Valonă de Transport), aflată sub autoritatea guvernului Regiunii Valone. Deşi De Lijn şi TEC folosesc aceleaşi staţii ca STIB/MIVB (au, totuşi, indicatoare diferite), nu toate titlurile de călătorie STIB/MIVB sunt valabile şi la acestea!
În cele ce urmează, voi folosi denumirile franceze.
Raportul de activitate la STIB pentru anul 2013 este disponibil la http://www.stib-mivb.be/irj/go/km/docs/ ... /index.htm
STIB exploatează transportul în comun cu tramvaiul, metroul şi mare parte din cel cu autobuzul.
Sunt în exploatare 4 linii de metrou, 19 linii de tramvai şi 50 de linii de autobuz.
Majoritatea liniilor au forma literei C. Evident, nu sunt făcute ca să meargă cineva de la un capăt la altul, însă în acest mod s-a mai redus numărul de capete de linie şi, implicit, timpul petrecut de vehicule la cap de linie.
O parte dintre traseele de autobuz şi tramvai îşi modifică traseul după ora 20. Măsura a fost luată pentru a evita aglomeraţia de vehicule pe axele centrale de transport la orele de vârf. După ora 20, când intervalele de succedare cresc, unele linii îşi modifică traseul sau sunt înlocuite de alte linii ce reprezintă versiuni prelungite ale acestora.
Există şi 11 trasee de noapte, numerotate de la N04 la N18 (lipsesc N07, N14 şi N15), care au capăt comun la Bursă (Bourse) şi care circulă doar în nopţile de vineri spre sâmbătă şi sâmbătă spre duminică şi doar între orele 0 şi 3 (transportul de zi începe în jurul orei 5). Nu căutaţi logica, STIB are destul de multe în comun cu RATB dar, per ansamblu, e cu câteva clase peste RATB.
Reţeaua de metrou măsoară 87,2 km cale simplă, dintre care 12,7 km la suprafaţă şi 69 staţii. Reţeaua din depouri totalizează 15,6 km cale simplă.
Reţeaua de tramvai măsoară 274,4 km cale simplă, dintre care 249,1 km la nivelul străzii, 14,6 km ,,premetro" (tuneluri construite în gabarit de metrou) şi 10,7 km în alte tuneluri, La acestea se adaugă 24,5 km cale simplă în depouri.
Numărul total de staţii de tramvai şi autobuz este de 2154, dintre care 1472 sunt prevăzute cu adăposturi.
Interstaţia medie a reţelei este 424 m (418 m autobuze, 392 m tramvaie fără premetro, 591 m metrou + premetro).
La sfârşitul anului 2013, STIB avea 7251 angajaţi.