ADK scrie:Din 2007 încoace se pune mult accent pe confort, ceea ce Ikarus și Tatra n-o (prea) mai oferă
Apropo de confort, Zurich (deci Elveţia, unde dai 4 franci pe un bilet) a comandat tramvaiele noi cu
scaune din lemn, ca să fie ca pe cele vechi
(da, chiar scrie asta pe site-ul oficial al societăţii de transport). Că ce a funcţionat 50 de ani, poate să mai funcţioneze încă 50, nu? Asta după ce pe lotul precedent se ceruseră nişte scaune din plastic cu o pernuţă de material textil, din nou inspirat de un design de început de ani '80.
Păi la noi scaunele de Ikarus 415T sunt mult peste plasticele subţiri de Otokar şi Citelis or plasticele tari şi groase de Citaro. Nu mai vorbesc de cele de pe Ikarus 260, unde stăteai ca pe tron (ăla regal, nu ăla unde intra regele singur) cu buretele ăla suficient de moale cât să stai comod şi suficient de tare cât să nu te scufunzi în el.
ADK scrie:dacă nu și-ar fi băgat URAC'ul nasul pe unde nu știa, din câte știu troleibuzul are compresor de DAC din 2009, care cel mai probabil s-a defectat de nenumărate ori de unde și motivul retragerii definitive.
URAC-ul s-a băgat la electronica de putere... compresorul, deşi de Dac, nu avea treabă cu acţionările. În 2008, o echipă de la INDA-Eltrac a venit şi a lucrat la echipamente, inclusiv cu laptopul. După aia a circulat troleibuzul biner mersi câteva luni, numa' că i-a venit scadenţa la RK şi nişte omuleţi au insistat să intre URAC-ul în el. Care URAC, în stilul specific, a demontat tot şi nu a mai ştiut să pună la loc. Prin urmare, ne-am trezit cu un troleu la care când ciupeai acceleraţia te dădea pe spate şi când ciupeai frâna îţi zburau călătorii prin parbriz, de aia nici nu se mai folosea frâna electrică; aceleaşi probleme le făcuseră ,,specialiştii" URAC-ului şi pe 7447 şi 7448, diferenţa a fost că 7447 a ajuns la Berceni unde a dat de un director pasionat de electronică care i-a dat de capăt, de ar mai fi circulat şi azi dacă nu se dădea ordin în 2007 să fie casat; acelaşi depou l-a avut şi pe 7440, alt experiment căruia doar la Berceni i s-a dat de capăt şi care şi el ar mai fi putut să circule bine mersi.
ADK scrie:Evident, când ai <200 de troleibuze (Ikarus) și 100 de același tip (Citelis)
Ikarus şi Citelis sunt 95% identice dpdv tehnic. 199 de Ikarus 415T au avut computer de bord Ganz, chopper ICPE-SAERP şi motor UMEB TN96A. 5202 a avut computer de bord ICPE-SAERP, un prototip folosit apoi pe Agora din Cluj şi pe cele 98 de Citelis de c.c. (că Ganz era prea scump). Chopperul şi motorul sunt la fel.
De fapt, Ikarusurile pică ireparabil acum doar din 2 motive: şasiu (caz în care se ia tot şi se pune pe unul defect din motivul următor, de aici reactivarea unor trolee care au zăcut luni bune) sau computer de bord (nu mai există piese, Ganz nici măcar nu mai produce aşa ceva, divizia de acţionări pentru transport a fost cumpărată de Skoda).
ADK scrie: VDL eu-l consider stupid bus...
VDL-urile aduse la noi sunt nişte autobuze după normele olandeze: toată lumea urcă prin faţă şi coboară pe la mijloc (şi acum se comandă la fel autobuze acolo, uşă simplă în faţă şi uşă dublă la mijloc + încă o uşă dublă după burduf dacă e articulat autobuzul), cu uşi mai lente că opririle nu sunt dese (în Olanda pe distanţe scurte megi cu bicicleta, nu cu autobuzul) şi cu cutie de viteze suburbană (că, din nou, cu autobuzul în Olanda mergi de regulă în trafic suburban, iar prin oraşele mari oricum ai bandă dedicată şi semaforizare preferenţială, deci nu-ţi trebuie trepte de viteză scurte cum avem noi pe Otokar). Genul ăsta de autobuz e bun pentru regionalele lungi (gen 403/409 de la STV sau 446/447/447b/402 de la STB), nu pentru Pipera, Voluntari şi Popeşti-Leordeni (care practic sunt linii la fel de grele ca 368 sau 385 din Bucureşti dpdv al fluxului de călători, al opririlor şi al traficului), cu atât mai puţin pentru Bucureşti. Câte a pus
Pandele-bus la gard deja? Că din alea roşii nu ştiu dacă mai circulă vreunul.